På gång 2020

Nominering till årets utställare!

Utställningen Stadens Röster som visades på museet under sommaren har nominerats till Årets utställning 2020.
Det är Föreningen Forum för utställare som arrangerar tävlingen om vilka utställningar som bäst utvecklade utställningsmediet under året.
Vi är väldigt stolta över utställningen och vi tycker absolut att vi har chans att vinna.
I slutet av april är det prisutdelning så håll tummarna tills dess.

Museet stängt

Pga ändrade förutsättningar kommer vi inte att ha möjlighet att hålla museet öppet lördagar och söndagar under hösten.

Swish-betalning

Ni kan nu använda swish för att betala deltagande i aktiviteter och för att betala medlemsavgift.
Numret är 123-40 60 216. Namn och uppgift om vad betalningen avser ska skrivas i meddelanderutan. För nya medlemmar ska även adress och e-post anges.

Det ska vi fira!

Den 7/9 är det 400 år sedan Söderhamn fick sina stadsprivilegier. Det var på platsen där Söderhamns museum står som Gustav II Adolf beslutade att anlägga ett gevärsfaktori 1620. I samband med det så grundades staden Söderhamn.

Välkommen till Söderhamns museum och fira med oss!

Program den 7 september på Söderhamns museum
Kl. 09.00 Trumpetfanfar och Svenska flaggan hissas
Kl. 12.00-17.00 Öppet på museet, kom och se utställningen Stadens Röster

Hälsningar styrelsen

Ändringar i årets program på grund av restriktionerna till följd av coronapandemin

Vi vill meddela att föreningens styrelse har fattat beslut om att vi tyvärr skjuter vi upp/ställer in följande planerade arrangemang.

• Sagan om Söderhamn skjuts upp till nästa år
  • Höstens berättarstunder ställs in.
  • De två första av Lars Nylanders föreläsningar om Söderhamns historia, som var planerade att äga rum den 16/8 samt 8/11 på Söderhamns teater, ställs in. Den sista föreläsningen hoppas vi kunna genomföra som planerat.

Vi ville in i det längsta tro att Sagan om Söderhamn skulle kunna genomföras liksom de andra arrangemangen. Efter mycket funderande och under stor vånda fattade vi till slut det tråkiga beslutet. Vi har inte gett upp Sagan om Söderhamn, utan vi siktar på att genomföra den nästa år – kanske i samband med skolavslutningen och /eller i anslutning till det försenade 400-årskalaset. På det här sättet kommer vi att få tid till ytterligare finslipning, och alla kommer att var extra peppade när det äntligen blir av.

Aktiviteter som pågår som planerat

• Utställningen Stadens Röster på museet år öppen onsdag-söndag kl.12.00-17.00 fram till och med augusti, och därefter fram till årets slut så kan man boka en visning av utställningen.
  • Stadsvandringarna pågår varje torsdag fram till och med augusti.

Bokningar och anmälningar till våra arrangemang gör du på stadsvandring@foreningensm.se eller tel.070-307 61 12

Hälsningar styrelsen

En vandring i Ulla Bjernes fotspår med formgivaren och konstnären Lars Fuhre och antikvarie Lars Nylander

Ti 18 augusti 18.00
Max 20 deltagare
Kostnad: 80:- endast swish 123-406 02 16 eller plusgiro 68 56 91-8
Anmälan till stadsvandring@foreningensm.se eller tel. 070-307 61 12
Samling vid Söderhamns museum

Författaren Ulla Bjerne (1890-1969) föddes och växte upp i Söderhamn. Hon utbildade sig sedan i Paris men kom att leva större delen av sitt liv i Finland, där hon skrevromaner, artiklar och filmmanus. Söderhamn var inte en plats som Ulla Bjerne längtade tillbaka till, men trots det finns byggnader och platser som har med hennes uppväxt att göra kvar i Söderhamn. Stadsvandringen besöker dessa platser och Ulla Bjernes släkting Lars Fuhre, bördig från Hudiksvall, anknyter till hennes författarskap under vandringen.

Stadens röster - en utställning i ord och bild om Söderhamn under 400 år

Öppet från den 14/6 t.o.m. den 31/8, onsdag-söndag mellan kl. 12-17. Digital vernissage den 13/6. Utställningen äger rum på Söderhamns Museum.

Fyra Söderhamnsungdomar berättar

1600-talet gestaltas av barnarbeta ren på gevärsfaktoriet, Erik Frisk 14 år, som berättar om när ån sinar, när faktoriet byggs ut och när stadens nya kyrka börjar planeras.

1700-talet beskrivs genom dottern till en handelsmannafamilj, Margareta Berg 17 år, som berättar om när familjen flydde från staden under ryssbranden, om sin förlovning och sjöresa.

1800-talet åskådliggörs av målargossen Johan Abraham Berglund 13 år, som berättar om sin uppväxt med fattiga föräldrar och hur han måste tigga, om när han får arbete hos konstnären Albert Blombergsson som lär honom att teckna och om sin Stockholmsresa.

1900-talet berättas av den blivande författaren och konstnären Ulla Bjärne 19 år, som berättar om sina drömmar om att ge sig iväg från "Döderhamn" och ut i världen för ca 100 år sedan.

Hungerupproret 1917 skildrar hur det gick till när några arbetarkvinnor från sågverken efter Söderhamnskusten tog initiativ till en hunger­demonstration våren 1917.

Stadsvandringar

Följ med någon av Söderhamns stadsguider på en tur i de äldsta delarna av Söderhamn. Känn historiens vingslag!

Guidade turer sker följande torsdagar:
4, 11, 25 juni
2, 9, 16, 23, 30 juli
6, 13, 20, 27 augusti

Kostnad: 80 kr/person
(barn och ungdomar under 16 år gratis).
Betalning endast med Swish eller bankgiro, inga kontanter.

Turerna börjar utanför Söderhamns Museum kl. 17.00.
OBS! den 11 juni är det samling vid Faxeholmen kl. 17.00.

Max. 10 deltagare/vandring.

Anmälan senast kl. 12.00, den dag du vill delta, till stadsvandring@foreningensm.se eller på tel. 070-307 61 12, 073-831 67 20.

Söderhamn 400 år - En föreläsningsserie med Lars Nylander Inställt

I samband med Söderhamns 400-års­jubileum bjuder Föreningen Söderhamns Museum in till en föreläsningsserie med Lars Nylander, antikvarie vid Hälsinglands Museum och författare bl. a. till boken En vandring genom Söderhamns historia.

Datum och tema
16/8: 1600-talet
8/11: 1700-talet
22/11: 1800-talet

På Söderhamns Teater kl. 19.00 Inträde: 150 kr (under 15 år fritt inträde).

Vi bjuder på smakbitar av tidsenlig mat.

Anmälan senast en vecka före till tel. 070-474 10 91, eller tel. 070-626 19 48.

Sagan om Söderhamn

På olika platser i staden kommer historiska händelser att levandegöras av lokala skådespelare och statister som skildrar hur staden blev till och hur den kom att formas.

Tid: Flyttad till 2021 pga Covid-19, datum meddelas senare.

Tre föreställningar med sex scener på olika platser. Borrhuset, Kvarnen, Oxtorget, Rådhustorget, Rådhusparken och Ulrika Eleonora kyrka.

Plats: Start vid Borrhuset (Söderhamns Museum)

Samarbetspartners: Sparbanksstiftelsen i Söderhamn, Söderhamns kommun, Studiefrämjandet, Föreningen Söderbloms­spelet, Svenska Kyrkan Söderhamns för­samling, Folkteatern, Norrala Hembygds­förening, Kulturskolan i Söderhamn samt många andra intresserade medborgare.

Välkommen att delta!

Vill du vara med i Sagan om Söderhamn? Kontakta Madline Arbid, Föreningen Söderhamns Museum, för info. E-post: mado@foreningensm.se

Berättarstunder på museet

Vi som är intresserade av Söderhamns historia delar minnen och kunskap med varandra över en kopp kaffe med bröd.

Datum och tema
16/9: Betydelsefulla händelser i Söderhamn under 400 år
30/9: Kvinnorna i Söderhamn
7 /10: Söderhamns industrihistoria

Träffarna äger rum på Söderhamns Museum kl. 17:00-18:30. Information om anmälan meddelas senare.

Kallelse till årsmöte i Föreningen Söderhamns Museum

Härmed kallas du till årsmöte
Den 26 februari 2020
På Söderhamns museum
Klockan 19.00

Program:
• Kaffe med dopp
• Information om föreningens planerade aktiviteter under jubileumsåret
• Sedvanliga årsmötesförhandlingar

Meddela gärna om du kommer så att vi kan beräkna förtäringen.
E-post elisabeth.foreningensm@foreningensm.se
tel. 070-327 69 14

Välkommen!

Söderhamns 400-årsjubileum

Nu är kommunens officiella webbplats för planeringen av Söderhamns 400-årsjubileum äntligen klar.

Där kommer vår förening och alla andra att lägga in sina aktiviteter under jubileumsåret. Vi i FSM har kommit en bra bit på väg i planeringen och nu håller vi tummarna för att vi får de bidrag vi söker så att vi kan sätta igång att göra verklighet av våra planer.

Vi kommer förstås också att lägga ut info på Facebook och här på föreningens hemsida under resans gång.

Kommunens webbplats hittar du här!

Berättarstund 18/9-2019

Rekordmånga kom till höstens första berättarstund på museet i kväll. Det blev en jättetrevlig stund med många spännande och lärorika samtal om personer, platser och händelser från dåtid till nutid i Söderhamn med omnejd.

Varmt välkomna till nästa berättarstund!

Berättarstund 16/10-2019

Igår var det säsongsavslutning för berättarstunderna på Söderhamns museum. Efter att Helge Ljungström från Flygmuseet hade berättat om F15 och dess historia, så fick vi en guidad visning av museets utställning om Söderhamns historia.

Till våren blir det tre nya träffar.