i föreningens gömmor

fotoutrustning

Den här fotoutrustningen tillhörde en av de många kvinnliga fotografer som var verksamma i Söderhamn i slutet av 1800-talet. Hon hette Signe Jönsson. Är det någon som vet var hon hade sin ateljé? Meddela oss gärna via e-post.

Påkostad Symaskin

Föreningen äger och förvaltar en stor samling föremål som speglar vår historia i Söderhamn och Hälsingland. Här ser vi ett exempel ur samlingarna, en vacker och påkostad symaskin från slutet av 1800- eller början av 1900-talet. Den är bärbar och kommer från Amerika. Dekoren är påkostad med förgyllda ornament och pärlemorinläggningar i fodralet. Man gjorde vackra bruksföremål förr.

Gåva 20191001

Föreningen har idag fått dessa fantastiska kläder från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Det är en gåva från en privatfamilj och kläderna har använts av två kvinnor i Hälsingland.

Lykta i utskuren plåt

Det sägs att en sådan lykta även kunde användes som värmekälla av kvinnorna vid kyrkobesöken. De lade en glödande kolbit i lyktan som sedan placerades på golvet under kjolen (det var långa kjolar på den tiden).